lördag, april 11, 2009

Summering av första halvan av påskhelgen...

Oj vad jag såg fram emot den här påskhelgen. Riktigt lång ledighet eftersom jag även är ledig tisdag och onsdag efter påsk.
Bengt och Stella kom och hämtade mig på jobbet på skärtorsdan och vi åkte därifrån vid lunch.
Först en tur till Busigt för att köpa en jättesöt insektshink som Samuel ska få när han fyller år på onsdag.
Stannade till vid Max i Solna på vägen hem eftersom jag inte hade ätit lunch. Hade lite kort med tid för att hinna hämta Samuel på dagis innan 14 och samtidigt såg jag hur bensintanken blev oroväckande tom och kände att jag bara måste stanna och tanka.
Vanemänniska som jag är så tankar jag ALLTID på Statoil på Bollmoravägen och ALLTID pump 13 (morrar lite om någon annan står där), men nu var jag så stressad så jag stannade på Shell i Bollmora där jag aldrig satt min fot förut.
Fulltankade rullar vi vidare till dagis och plockar upp Samuel som tyckte det var jättekul att jag för en gångs skull kom och hämtade honom.
Direkt när vi åkte därifrån märkte jag att bilen betedde sig konstigt, hoppade och hade sig. Jag stannade direkt och tänkte - f-n, har jag tankat fel? Plockade upp kvittot och såg att jag hade tankat diesel!!! Varken Bengt eller jag visste vad vi skulle göra och började ringa runt. Tipset var att inte köra en meter till så jag satte mig för att vänta på bärgarn medan Bengt och ungarna knallade hemåt. Ägnade den närmsta timmen till att läsa tidningen och vänta.
En tjej från Assistancekåren hämtade upp mig och körde mig till JL Bil och Service i Öringe. Hon var även gullig och skjutsade mig hem efteråt.
Redan på kvällen ringde killen från verkstan och sa att bilen var klar! Lycklig cyklade jag iväg till Öringe för att hämta min älskling, men när han ska starta bilen går det bara inte. Efter att ha väntat en halvtimme bestämmer vi att jag ska åka hem och han lovar att fixa den på lördagen (läs idag).

På fredagen bestämde vi oss för att njuta av det fina vädret och satte oss på varsin cykel med varsin unge bakpå och cyklade till Alby.
Vi tittade på kor, nyfödda lamm och hönor. Samuel och Stella lekte i lekparken och vi tog en smaskig fika på caféet. På väg hem somnade Stella inte helt oväntat bakpå min cykel. Jag som inte direkt har någon kondis att skryta med kände på hemvägen att jag bara inte orkade cykla mer (hade ju ändå cyklat en bra sväng kvällen innan också). Efter att ha gått i alla uppförsbackar hoppade jag ändå upp på cykeln igen i höjd med Krusbodabadet och när jag ställer mig upp för att ta fart går kedjan av! Som om jag inte har haft nog med olycka den här helgen. Bara att plocka av kedjan och gå hem med en lealös Stella bakpå. Så nu blir det till att ringa till stället där jag köpte cykeln (deras namn hamnar väl här om de inte är tillmötesgående) och fråga om det är normalt att detta händer efter att man använt cykeln tre gånger.
På kvällen ringde verkstadskillen igen och sa att nu är bilen verkligen fixad! Slänger ner Samuel i vagnen och tar bussen dit och nu rullade min pärla så fint igen. Ska dock lämna in bilen på service i nästa vecka - det är hög tid för det men den har även tagit lite skada av min omilda behandling.
Jag kan inte nog säga hur tacksam jag är över att jag fick bilen fixad så snabbt! Trodde ju det var kört när den brakade ihop på skärtorsdan och det var fyra helgdagar framför oss. Tack JL Bil & Service!

Här kommer lite härliga vårbilder från långfredagen.





1 kommentar:

MarieAngel sa...

Dagens skratt......stackars dig...värsta oturen men nu kan det väl bara bli bättre!
Påskkram från Marie